zaterdag 5 september 2009

Verbeterd Koffieapparaat

De gesprekken bij de koffieautomaat zijn vaak de meest interessante. De koffieautomaat zelf is echter maar een saai ding, daar kun je geen conversatie mee voeren. We gaan daarom het koffieapparaat van de toekomst ontwerpen beste sloebers, doen jullie mee? Hierbij alvast een aftrap met wat ideeen.

Uiteraard gaat het apparaat ons herkennen door middel van actieve RFID. Met de RFID tag die we inmiddels in onze bovenarm hebben laten implanteren (over een paar jaar verplicht gesteld van overheidswege) herkent het apparaat wie hij voor zich heeft. Het apparaat vraagt of de voorkeurkoffie (via een persoonlijke webpagina "myKoffieApparaat" in te voeren) moet worden geserveerd, of dat er een andere smaak moet worden bereidt. Stemmen waarmee je door het apparaat wordt aangesproken zijn uiteraard instelbaar (net als bij onze TomTom).

We gaan er ook een spelelement inbrengen. Het apparaat serveert diverse kwaliteiten koffie, van extreem slappe drab tot versgemalen Goudmerk bonen. Maar die zijn uiteraard niet zomaar allemaal vrij te kiezen... We gaan de kwaliteit koppelen aan "levels", dus des te hoger je persoonlijke of team level, hoe beter je koffie. Je moet dus wat doen voor je koffie, het moet allemaal niet te gemakkelijk worden, dat wordt FUN mensen! Vergelijk met de dierentuin, daar moeten de beesten ook puzzeltjes oplossen om hun eten te bemachtigen, het houd ons scherp Sloebers!

Even wat mogelijkheden op een rijtje. We kunnen bijvoorbeeld het level koppelen aan het verbruik (hoe meer koffie je drinkt hoe meer punten des te hoger je level des te beter je koffie) maar dat is niet zo bevordelijk voor de fysieke gesteldheid. Andere optie is een koppeling aan een random fenomeen, bijvoorbeeld het weer (puur omdat het kan, je hebt er niks aan verder), dus klote weer = slechtere koffie (lager level). Leuker is het level te koppelen aan positief of negatief gedrag of performance (dan is er sprake van een zogenaamde win win situatie, goed gedrag is betere koffie EN hogere bedrijfswinst!). Dus te laat op kantoor = leveltje lager = klote koffie die dag. Offerte wordt opdracht = leveltje hoger (bij opdrachten boven 1.000.000 2 levels, hier kunnen we een staffel voor maken). We kunnen het level ook koppelen aan het ERP of kwaliteitssysteem van de organisatie, goede team performance (Performance Indicators nog nader te bepalen) leidt tot een hoger level (mooie milde vorm van prestatiebeloning).

Daarnaast is er ook de Eenarmige Bandiet optie annex fruitautomaten optie (maximaal 3x trekken per dag, wordt geregisteerd), om ook een stukje random geluk in te bouwen bij het stijgen of dalen op de level ladder.

De Alpha-Sloeber roept u op het bovenstaade concept te helpen verbeteren (ik kan niet wachten tot Douwe Egberts dit idee gaat uitwerken)!

Geen opmerkingen: